اولین چیزی که در مورد آن صحبت خواهیم کرد ، طراحی وب هست که به سرعت در حال تغییر است . برای فهمیدن این نکته ، شما به تکامل  طراحی وب توجه کنید . از سایتهای اولیه  تا وب سایتهای مرسوم امروز. ما سعی خواهیم کرد پیش بینی کنیم که در آینده نزدیک چه نوع طراحی وب هایی محبوب خواهد بود. سه مرحله از تکامل طراحی وب وجود دارد. در تصویر زیر ، هر مرحله را رنگ آمیزی کرده ایم و سال ها  رابه جدول زمانی اضافه نموده ایم.

سیر تکاملی طراحی وب
سیر تکاملی طراحی وب


اولین وب سایت ها :

اولین وب سایت ها مبتنی بر متن بودند. و به سختی می توان گفت که طراحی وب داشتند.

تحول به سوی طراحی وب 1.0

سپس ، به طراحی وب 1.0 تغییر کرد. برخی از عناصر گرافیکی در وب سایت ها ظاهر شدند که جذابیت بیشتری پیدا کردند. صفحات وب دارای جداول بودند. سپس ، جداول به طرح بندی و شبکه تبدیل شده اند. جداول قابلیت انعطاف پذیری را نشان می دهند ، اما برای محیط موبایل مناسب نبودند و البته در آن زمان نیازی هم نبود.

بسیاری از افراد سیستم های مدیریت محتوا (CMS) خود را ایجاد کردند. بنابراین ، وب مسترها مجبور به ویرایش فایلهای HTML یا بارگذاری آنها در سرورها نبودند. اما امکان تغییر محتوای آنلاین در زمان واقعی وجود داشت.
تحول  طراحی وب و گسترش تلفن های همراه ،  تغییرات جدیدی را ایجاد نمود.

 

تحول به طراحی وب 2.0

تحول  بعدی به طراحی وب 2.0  بود. صفحات وب Grids دریافت کردند و طراحان وب می توانستند عناصر را با Layouts مرتب کنند.

Bootstrap سرعت توسعه وب را تسریع کرد. این فرآیند را ساده و راحت تر نمود . Bootstrap از ابتدا از دستگاه های تلفن همراه ، به وسیله ی Grids پشتیبانی می کرد.

Grid Bootstrap به طور خودکار به عرض کامل صفحه نمایش کشیده شد. که سبب شد تا زمان برنامه نویس  به طور قابل توجهی  کاهش داده و زمان خود را صرف برنامه نویسی برای پشتیبانی از دسک تاپ ، لپ تاپ ، تبلت و تلفن ها نماید .

 های مختلف device وب سایت های مدرن بر روی
وب سایت های مدرن بر روی دستگاه های مختلف

وردپرس ، جوملا و دروپال  محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا شدند. آنها جایگزین سیستم های نوشتاری شدند که  برای نوشتن و حفظ ناقص و گران قیمت بودند و همچنین دارای قابلیت های محدود بودند. به لطف وردپرس و جوملا ، هر کسی می توانست یک وبلاگ یا وب سایت ایجاد کند. و امروزه بیش از 20٪ سایت ها با استفاده از آن سیستم ها ساخته می شوند.

وردپرس و جوملا همیشه از مضامین و قالب ها پشتیبانی می کردند که باعث می شد بدون تغییر محتوا ، طرح را تغییر دهید. می توان تم ها را بصورت دستی ایجاد کرد یا موارد آماده را خریداری کرد. همچنین ، وب مسترها می توانند از Theme Builder استفاده کنند. انبوهی از مضامین و قالب ها در دسترس است.

در سال 2008 ، Artisteer وارد شد. و  محبوب ترین سازنده تم در آن زمان شد. با Artisteer ، هر کسی می توانست در عرض چند دقیقه مضامین و الگوهایی ایجاد کند. میلیون ها وب سایت از تم های طراحی شده در Artisteer استفاده می کنند.

 

آیا طراحی وب منسوخ شده است ؟

به نظر می رسد همه باید خوشحال باشند: طراحان وب ، توسعه دهندگان وب و کاربران. اما ، یک مشکل جدید وجود دارد. طراحان وب یک سؤال را پرسیدند که: “آیا طراحی وب منسوخ شده است؟” می توانید در تمام سیستم عامل های شناخته شده مانند Medium ، Mashable ، SmashingMagazine ، Quora و Reddit سؤالات یکسانی را مشاهده کنید. از سال 2015 ، طراحان وب همان سؤال را مطرح می کنند.در تصویر زیر می توانید نتایج جستجوی Google را برای این عبارت مشاهده کنید.

نتایج جستجو در گوگل
نتایج جستجو در گوگل

چرا این اتفاق می افتد؟ بوت استرپ Bootstrap  در سال 2015-2016 به اوج محبوبیت خود رسیده است. می توانید این را در نمودار زیر ، نیز مشاهده کنید.

 Bootstrap in Google Trends

Bootstrap in Google Trends

 

علت اصلی این مشکل در بوت استرپ و آنالوگها بود. طراحی وب Bootstrap بسیار شبیه به یکدیگر بود که گویی با یک الگوی ساخته شده اند. بسیاری از سازندگان وب سایت با داشتن بوت استرپ به عنوان هسته اصلی سیستم های خود ، اوضاع را بدتر می کنند. طراحی وب سایت با یک تصویر بزرگ شروع شده و سایر قسمت ها در ساختار دو ، سه و چهار سلولی قرار می گیرند. بسیاری از مضامین و الگوهای موجود در Bootstrap ، توزیع این مشکل را افزایش داده است.در تصویر زیر مشاهده کنید.

 

در سال 2015 ، بن هانت کتابی با عنوان “طراحی وب منسوخ شده است” منتشر کرد. ایده اصلی کتاب از آنجایی شروع شد که محبوبیت مضامین و قالب های 50 دلاری تقریبا تقاضای کارهای طراح وب را از بین برده اند. طراحی وب سفارشی هزینه بسیار بیشتری دارد زیرا به زمان ، دانش و مهارت نیاز دارد. علاوه بر طراحی ، به کد نویسی HTML و CSS سفارشی نیز احتیاج دارد.

آیا این مسئله هنوز یک مشکل است؟ بله ، همینطور است بعد از چهار سال ، مشکل هنوز حل نشده است. در تصویر زیر می توانید نکات جستجوی Google را مشاهده کنید. مردم امروز به این سؤال می پردازند.

طراحان وب در جستجوی یافتن راه حل برآمدند. آنها نمی توانستند دست روی دست بگذارند و سرنوشت طراحی وب – آنچه که به آن عشق می ورزیدند- را نظاره کنند و شاهد باشند که در مسیر پیشرفت گیر افتاده است .

همیشه طراحانی وجود دارند که می خواهند وب را به بهتر تبدیل کنند. استیو جابز درباره چنین نوع افراد ی می گوید: “فکر متفاوت”. این افراد همیشه به دنبال ایده های جدید هستند.طراحی چاپ طراحی وب بسیار جوان است. قدمت حدود دو دهه دارد. چاپ طراحی مدتها قبل از طراحی وب پیش آمد و صدها سال سابقه دارد.

ابزار طراحی چاپ همیشه به خلاقان اجازه می داد تا از آیتم ها آزادانه استفاده کنند . طراحان در خلاقیت خود محدود نبودند. و ناشران همیشه در ایده های خود آزاد بودند. آنها مجبور نبودند درباره HTML ، CSS یا دستگاه های تلفن همراه فکر کنند.

فرمول طراحی چاپ:

موقعیت یابی رایگان + خلاقیت = طراحی چاپ مدرن

 

امروزه بسیاری از ناشران تعداد چاپ را به میزان قابل توجهی کاهش داده و به صورت آنلاین منتشر می کنند. صفحات چاپ شده به صفحات وب در وب تبدیل شده اند. اما صفحات وب خلاقیت و آزادی طراحی چاپ را از دست دادند. طراحان نمی خواستند ایده های چاپی را که سالها جمع کرده اند از دست بدهند. آنها شروع به طراحی با ایده های چاپ آنلاین کردند. تولد طراحی وب 3.0از سال 2016 ،  توجه به ایده هایی از چاپ طراحی نمودیم که به طور منظم در طراحی صفحه وب در Pinterest ، Behance و Dribbble ظاهر می شود. این طراحی وب جدید با:1. موقعیت یابی رایگان.2. همپوشانی عناصر.3. شکستن محدودیت های شبکه مانند Bootstrap.این به معنای تولد وب طراحی 3.0 بود!

طراحی وب 3.0 “آزادی طراحی”  دارد

 

 

در تابستان سال 2016 ، 83 Oranges (https://83oranges.com/) مقاله ای را با عنوان “روندهای طراحی وب” ارائه دادند.نویسنده سبک های نوظهور زیر را در طراحی وب مشخص کرده است:

• متن روی تصویر

• تصاویر با هم همپوشانی دارند

• متن عمودی و پوسته های فوق العاده تمیز

• گالری های شبکه ناهموار•

تصاویر با عناوین بزرگ

• چکیده عناصر نام تجاری

 

در فصل 3 ، نگاهی دقیق تر به سبک ها و چگونگی ایجاد وب سایت در طراحی وب 3.0 می اندازیم.رفع محدودیت های جدول منظور از حذف محدودیت های جدول چیست؟ بیایید از مثال استفاده کنیم ، تصویری که در زیر آن عکسهای معمولی روی دیوار قرار دارد.  شبیه به شبکه هستند.

 

اگر “دیوار تصویر” را در Pinterest یا Google جستجو می کنید ، 90٪ از نتایج مانند نتایج موجود در تصویر زیر خواهد بود امروزه به طور کلی متوجه تغییرات چشمگیر در طراحی می شوید. طراحی در همه زمینه ها پیشرفت سریع داشته است.

بیاید یکی از این نمونه ها مانند طراحی مدرن چاپ و طراحی وب 3.0 را بررسی کنیم.

چرا این اتفاق می افتد؟ هیچ کس نمی خواهد شبکه های خسته کننده از گذشته را بر روی دیوارهای خود ببیند. مردم می خواهند دوستان شان را با ایده های منحصر به فرد تحت تأثیر قرار دهند. همه می خواهند احساسات خود را با طراحی بیان کنند.

طرح بندی شبکه های مدرن

در طراحی وب شاهد استفاده بیشتر از شبکه های پیچیده هستیم. و CSS Grid محبوب تر شده است

 

روند طراحی وب 3.0 :

طرح های مرسوم ، مد روز با شکستن کلیشه ها محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. در نمودار ، می بینید که هر ساله طراحان بیشتری دنیای طراحی وب 3.0 را کشف می کنند. این نمودار نتایج مربوط به موضوع “طراحی وب” را در Pinterest ، Behance و Dribbble نمایش می دهد. پیش بینی می کنیم این روند در آینده نیز ادامه یابد.

تحقیقات طراحی وب

هر روز ما با ایده های جدید طراحی وب تحقیق و آزمایش را انجام می دهیم.  طرح های خود را در Pinterest بارگذاری می کنیم.  مشاهده می کنیم که چگونه کاربران با صرفه جویی در طراحی بر روی تابلوهای خود ، واکنش نشان می دهند.  از نتایج بسیار تحت تأثیر قرار گرفتیم. وب سایتهای طراحی وب 3.0 بیش از ده برابر بازخورد بیشتری دارند.

داده های واقعی این نتایج تحقیق را تأیید می کند. طی چند ماه ،  حدود 800K بیننده ماهانه منحصر به فرد داریم. این در مورد محبوبیت روزافزون صفحات در طراحی وب 3.0 3.0 می گوید:

اگر می خواهید ایده های طراحی وب خود را در Pinterest یا Behance  برجسته کنید ، هیچ گزینه دیگری وجود ندارد. شما باید وب سایت ها را در طراحی وب 3.0 طراحی کنید. اگر شروع نکرده اید ، باید عجله کنید! ما به شما کمک خواهیم کرد تا بفهمید که دقیقا چه کاری را باید انجام دهید.

 هدف ماهدف ما این است که در مورد جدیدترین روندهای طراحی وب ، به طراحان وب بگوییم. ما می خواهیم تفاوت و چگونگی ایجاد سایتها در طراحی وب 3.0 را توضیح دهیم. ما سعی می کنیم ایده های خود را گسترش دهیم. ما دوست داریم تجربه خود را در مورد چگونگی تبدیل شدن به محبوب ترین طراحان وب در جهان به اشتراک بگذاریم. ما می خواهیم قدرت اصلی محرک وب طراحی 3.0 در صنعت باشیم. ما همیشه به دنبال افرادی هستیم که متفاوت فکر کنند. با هم ، می توانیم صنعت طراحی وب را تغییر دهیم.

سایت سازها برای افراد خلاق نیست

ممکن است بپرسید وب سایتهای وب 3.0 کجا هستند؟  و چرا ما هنوز تعدادی  کمی از آنها را در وب می بینیم؟ دلایل مختلفی وجود دارد.

1- طراحان ابزار مناسب برای ایجاد صفحات HTML یا وردپرس در طراحی وب 3.0 ندارند. و سایت سازهای  موجود فاقد موقعیت یابی آزاد هستند. طراحان هنوز هم برای تحقق ایده ها باید از ابزارهای طراحی Graphic مانند Adobe Photoshop ، Adobe XD یا Sketch App استفاده کنند. آنها برای به اشتراک گذاشتن ایده ها با جهان ، ایده ها را به صورت تصاویر در Pinterest ، Behance و Dribbble بارگذاری می کنند. طراحان وب قادر به ایجاد وب سایت کاری  نیستند. اگر آنها می خواهند مدل های خود را به صفحات وب تبدیل کنند ، باید کد HTML و CSS را خودشان بنویسند. که انجام این کار طولانی و هزینه بر  است.

2-هیچ منبعی وجود ندارد که بتوانید روندهای فعلی در طراحی وب را مشاهده کنید. بله ، Pinterest ، Behance و Dribbble وجود دارند. اما برای درک روندها ، شما باید هر روز بر تغییرات نظارت کنید. در هر صنعت ، منابعی وجود دارد که می توانید آنچه را که امروزه گرایش پیدا می کند ، پیدا کنید: در فیلم ، موسیقی ، YouTube. روندها همه چیز را نشان می دهد ، اما طراحی وب نیست. این گمانه زنی های زیادی راجع به روندهای طراحی وب ایجاد می کند. بسیاری از “کارشناسان” در مورد روندها صحبت می کنند. اما ما به داده ای در زمینه طراحی وب به منبع نیاز داریم. سپس می توان روندهای امروز را با یک کلیک فهمید.

3-به دلیل عدم وجود داده های واقعی و نظرات معتبر ، طراحان همچنان به سبک های قدیمی طراحی میکنند.

4-بین طرح ها و ابزارها عدم تطابق وجود دارد. سازندگان وب سایت قادر به ایجاد طراحی های مدرن وب نیستند. رشد وب طراحی 3.0 را به میزان قابل توجهی کند می کند. ما به شدت مخالف این واقعیت هستیم که طراحان در آزادی خلاقیت محدود هستند. طراحان باید برای ساخت وب سایت های خود گزینه ای را انتخاب کنند که در چه سبکی باشد.

طراحی وب مدرن باید از تریبون های نمایش مد در Pinterest و Behance خاموش شود تا به وب سایت های کاری تبدیل شوند.

 

خلاصه

طراحی وب جوان است ، اما به سرعت در حال پیشرفت است.

  • تحول 1: ظاهر گرافیکی در وب است. این وب را جذاب تر و جالب تر کرده و به وب اجازه تسخیر جهان را می دهد. استفاده از گرافیک به وب اجازه داد راهی جدید و مستقل برای توزیع اطلاعات شوند.
  • تحول 2 : ظاهر وبلاگ ها ، شبکه ها و پشتیبانی از دستگاه های تلفن همراه است. استفاده از بوت استرپ و گسترش قالبها ، طراحی وب را خسته کننده می کند.
  • تحول 3 : مهمترین است. منجر به طراحی وب 3.0 شد. ناشران به صورت آنلاین و کاربران در حال انتقال به دستگاه های تلفن همراه هستند. طراحانی که از چاپ طراحی تا وب ایده می گیرند. آنها آزادی خلاقیت ، موقعیت یابی آزاد و رفع محدودیت های جدول را می خواهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *